Галина Патральська, методист ІМЦО
Психолого-педагогічні поради для молодих працівників
Найголовніша формула успіху -
знання «як поводитися з людьми».
Т.Рузвельт
Професія, люди якої - зразок для наслідування.
Одна з професій, плоди якої помітні не відразу, а з
плином часу.
Від людей цієї професії залежить майбутнє кожної окремої
особистості.
Поведінка людей вчительської професії може згуртувати, об’єднати,
вберегти національний дух, віднайти добро в найагресивнішого, посіяти надію в
безнадійного, показати успіхи несміливого.
Шановні педагоги, ви вступили на складний, але
незворотній шлях навчати і бути відповідальним за виховання. Ось кілька порад
для тих, хто ще має сумніви стосовно своїх методів виховання.
1.
Ви – людина, яка працює з людьми:
думаючими, творчими і які прагнуть знайти однодумця та наставника.
2.
Вчителю важливо завжди зберігати спокій в
будь-якій ситуації. Це не означає, що необхідно зайняти пасивну, очікувальну
позицію. Вчитель – активна особистість та вирішує проблему «тут і зараз».
3. Вчитель - приклад
у поведінці, знаннях.
«Юність взагалі
схильна до захопленої ідеалізації. Тому діти люблять збирати в одно всі
поняття про досконалість, які їм вдалося здобути за своє недовге життя, і
переносять їх на яку-небудь певну особу, в якій вбачають здійснення своїх
ідеалів. Найчастіше ідеалом їх стає вчитель, і саме в ньому прагнуть вони
вбачати поєднання всіх чеснот».
|
М.О. Добролюбов
|
4. Цінною властивістю будь-якої розумної
людини є почуття гумору. Для вчителя – це також знаряддя, за допомогою якого
він наводить дисципліну на уроці. Але, не використовуйте іронії та сарказму.
Жартуйте не з людини, а з події.
5.
Будьте вибіркові у знаряддях налагодження дисципіни. Завдання вчителя –
завоювати авторитет. «Лише той Учитель, хто живе так, як навчає».( Г. Сковорода)
6. Не карайте дітей. Ось поради від
В.Леві. «Покарання не повинне
шкодити здоров'ю - ні фізичному, ні психічному. Окрім цього воно має бути
корисним… Без принижень. Щоб не сталося, якою б не була провина дитини,
покарання не повинне нею сприйматися як перемога нашої сили над її слабкістю, як приниження. Якщо дитина вважає, що ми
несправедливі, покарання подіє тільки в зворотному порядку».
7.
Не оцінюйте особистість дитини: «Ти-такий-
сякий», а оцінюйте ситуацію: «Ти вчинив сьогодні нечесно, негарно», «Мені сумно,
що ти не виправдав моє довір’я…». « Тоді людина стає кращою, коли ви покажете
їй, яка вона є».(А.
Чехов)
8. Не використовуйте крик. Це принижує: і вас,
і дітей. Не використовуйте злість. Зло породжує зло та бажання помсти.
9. При викладі шкільного матеріалу наводьте
приклади з сучасного життя і як те, про що вони дізналися, можна буде використати
в майбутньому. Це розвиває так звану компетентність. «Ми навчаємося не для школи, а для життя».Сенека Молодший)
10. Ваш урок - це спілкування з дітьми, де ви
маєте можливість переконатись в тому, що діти - унікальні, неповторні, цікаві.
Цікавтесь дітьми, запитуйте і звертайтесь до них по імені. Як казав відомий
психолог Дейл Карнегі: «Для людини звук її імені – найсолодший звук мови людської». До речі, до старшокласників бажано звертатись на «Ви».
11.
Усмішка – ваш інструмент підбадьорення, гарного настрою для тих, хто вас
оточує. «Вона триває одну мить, але
в пам’яті іноді залишається надовго»
(Дейл Карнегі).
12. Будьте справедливі з дітьми: вони всі для
вас однакові, бо вони всі діти – однієї землі, одного народу, вони – улюблене
творіння своїх батьків. Будьте справедливі до кожного однаково. Для вас немає
ні бідних, ні багатих, ні розумних чи менш вдалих до наук. Ви повинні знайти в
кожній дитині свою іскру. «Ми повинні виховати Людину, здатну створити своє особисте життя»
(П.Блонський).
13. Не ставте відразу негативних оцінок. Почекайте. Дайте дитині шанс щось змінити. «Я
знаю і вірю, що в тебе може вийти краще».
14. При першій зустрічі з вами діти звертають
увагу на ваш зовнішній вигляд. Дотримуйтесь класичності, скромності в одязі та
манері поведінки. «Будь
найкращим, набувай багатства, але залишайся скромним» (Гордон Драйден)
15. Діти ніколи не порушуватимуть дисципліну,
якщо у вас:
-
цікавий виклад матеріалу; «Одноманітність у роботі стомлює не лише учня, але й учителя» Ш.Амонашвілі;
-
яскрава, невимушена манера викладання;
-
багата літературна мова;
-
позитивна змотивованість уроку;
-
спрямованість викладеного матеріалу на майбутнє;
16. Багато читайте, а особливо порад наших
видатних педагогів.
17. Користуйтесь на уроці прислів’ями,
притчами, невеличкими легендами.
18.
Будьте просто людиною, яка може мати свої труднощі. Чесно признавайтесь у
своїх недоліках, обіцяючи їх виправити. Не забувайте вибачатись перед учнями,
навіть за дрібні провини.
«Вчитель
повинен дати зрозуміти учням, що важливо не знати все на світі, а знати тих, хто про це знає».
Для учня вчитель – як дороговказ. Даруйте кожному з дітей можливість
відчути важливість емоційного комфорту з людьми.
|